WIJK AAN ZEE - Als je niet op reis gaat, is soaren aan de kust voor velen een mooie manier om in de winter toch in Nederland te vliegen. Het kan koud zijn, maar je vliegt wel. Het is super leuk met een relaxte sfeer en je kunt goed je groundhandling oefenen. Maar het kan ook een gekkenhuis zijn aan het duin. Piloten scheren met flinke vaart langs elkaar, en een ongelukje zit in een klein hoekje.

Max Morrien vliegt al 30 jaar aan het duin. Samen met de soarcommissie van de KNVvL probeert hij het veilig te houden. Hij ergert zich niet aan de piloten die zich niet aan de soarcode houden. "Ik vlieg hier al 30 jaar. In het begin ergerde ik me eraan, maar nu probeer ik erover te praten met betrokken piloten." Toch zie je piloten vliegen die weinig ophebben met de regels.
Max: "Je hebt verschillende piloten met verschillende instellingen. Soarcode is common sense; de meeste houden zich daar wel aan. De meest gemaakte fout is 'goed vliegmanschap' - ja, dat bestaat ook in de lucht. Natuurlijk kun je voorrang hebben in de lucht, maar je bent ook verantwoordelijk om dingen te voorkomen. Het is dus meer dan alleen aan de regels houden."
Toch zou je zeggen: regel is regel, maar dat ziet Max toch anders: "Je ziet zeker incidenten, iemand zet zijn scherm op en een ander vliegt erin. Tja, wie heeft er voorrang? Als je het scherm opzet, moet je kijken of het luchtruim vrij is. Maar staat iemand er al met een scherm opgezet, dan vlieg je eromheen. Waar die grens ligt? Laat de ander zien wat je doet."
Laat de ander zien wat je doet.
Het advies van Max is dan ook: "Denk na voordat je iets gaat doen: starten, landen, waar ga je groundhandelen. Aan de rand van het duin is dan niet handig. Dat kan ook meer naar de waterkant."

Starten
Start zoveel mogelijk onderaan de duin. Om te starten is het is vaak niet nodig om helemaal de duin op te lopen. Kite een hooguit een kort stukje de duin op, richt je scherm in de wind en met een paar stapjes tegen de wind kom je vaak al in de liftband en stijg je op.
Geef elkaar de ruimte
Als je eenmaal vliegt, blijf dan niet rond de startplek vliegen, maar geef mensen die willen starten of landen de ruimte. Vlieg een paar honderd meter van de start en landingsplek vandaan. Je hebt als vliegende weliswaar voorrang op iemand die nog op de grond staat, maar als je elkaar in de weg zit is een ongeluk nooit ver weg.
Ben je uitgevlogen voor de dag? Als je toch naar de parkeerplaats loopt, neem iets van afval van het stand mee. Een klein gebaar helpt om het strand en de duinen mooi te houden.
De Soarcode
Lees ook weer even de soarcode op de KNVvL website. En een paar lessen nemen helpt altijd om beter te starten, groundhandelen en te vliegen. Vraag bij de paraglidingscholen of ze ook soarlessen aanbieden.
En: we doen het met z’n allen. Als je ziet dat iemand niet veilig vliegt, zeg er op een rustige manier wat van. Begin dan liever over wat er fout ging, niet wie de fout gemaakt heeft. Anders vat ik het persoonlijk op he ;-)