Voor veel piloten is de winter hét moment om onderhoud aan het materiaal te plegen. Een oppervlakkige controle kan je zelf doen. De periodieke onderhoud en keuring kan je aan een expert vragen. Waar moet je aan denken bij winteronderhoud? Hieronder wat tips. Dit is een niet-uitputtende lijst dus vraag altijd jouw onderhoudsbedrijf om advies.
Een oppervlakkige controle kan je altijd zelf doen.
Zelf doen
Je kan zelf het scherm controleren op vlekken, versleten stiksels of gaten in het doek. Je hebt natuurlijk wel wat ruimte nodig om het scherm uit te leggen. En je moet kunnen inschatten wanneer slijtage te erg is geworden om nog mee te vliegen en gerepareerd moet worden.
Lijnen kan je ook controleren op slijtage, bijvoorbeeld wanneer de lijnen gerafeld zijn, deels doorgesleten of snijschade hebben van scherpe steentjes.
Niet zelf
Wat je moeilijker zelf kan doen is een porositeitsmeting en de lijnlengte controleren. Deze twee zijn belangrijk omdat ze direct invloed hebben op hoe jouw scherm vliegt. Niet alleen op hoe veilig het vliegt, maar ook of de prestaties nog zijn zoals bedoeld door de ontwerper.
Voor een porositeitsmeting en lijnlengte controle heb je gespecialiseerde kennis en instrumenten nodig, net als toegang tot de juiste broninformatie van fabrikanten. Schermkeuringen zijn sowieso eens in de twee jaar nodig. Maak op tijd een afspraak bij jouw onderhoudsbedrijf zodat je aan de start van het nieuwe seizoen kan vliegen.
Vouwen
Je reservescherm kan je elke half jaar laten vouwen. Het is sowieso vaak handig om dat in de winter te doen, en weer een keer voor je op zomervakantie gaat. Je mag het zelf doen maar veel mensen doen het niet vaak genoeg om het goed te doen.
Een niet goed gevouwen reserve kan langzamer open gaan dan een goed gevouwen scherm. Als je je reserve nodig hebt wanneer je laag boven de grond of bergrug bent, dan telt elke tiende van een seconde! Laat je reserve vouwen door een expert of ga naar een van de reserve vouwdagen die veel scholen organiseren.
Harnas
Vergeet de harnas niet ook te controleren. Zijn alle stiksels nog goed, slijt het stof of velcro, sluit de rits van de reservevak nog netjes, is het speed-systeem nog in orde? Je harnas krijgt ook nogal wat te verduren en verdient dus de nodige aandacht.
En ook de rest
Je overige materiaal vliegt met je mee, dus controleer dat ook. Je helmbandjes slijten en radio’s kunnen aan vervanging toe zijn. Misschien heeft de software van jouw navigatiesysteem of variometer een update nodig. Controleer dit allemaal.
Opbergen
Ga je niet nog weg en berg je scherm op op zolder? Laat je scherm lekker luchten in een ruime zak. Laat het niet strak gevouwen in je kleine rugtas zitten. Dat is slecht voor het doek en kan schimmel creëren als je scherm nog vochtig was toen je het vouwde.
Lezen
En een laatste onderhoudstip: gebruik de winter ook om je kennis weer op te frissen. Kennis slijt met de tijd, je brein heeft ook onderhoud nodig.
Lees wat theorieboeken zoals “Thermal Flying”, “Mastering Paragliding” of het welbekende “Handboek Paragliding” nog een keer. Geef wat vernieuwde aandacht aan meteorologie, of boek een paar simulator sessies om je vaardigheden op te frissen. Zo ben je volgend jaar direct klaar om te vliegen wanneer het weer kan!
Comentarios