DUITSLAND- DHV geeft een waarschuwing uit voor het uitvallen bij specifieke podharnassen. Naar aanleiding van diverse ongevallen is deze waarschuwing opgesteld. Voor onze Nederlandse piloten heb ik het document vertaald.
Let op: als je vliegt met een pod van Arrow en Hawk van Niviuk of de Weightless van Advance!
Zo vemeldt het artikel: In 2022 en 2023 deden zich opnieuw ongevallen voor met open beenbanden in speedbag-harnassen. Twee Duitse en één Britse piloot waren getroffen (2 ernstig gewond, 1 licht gewond). Alle drie stuurden ze terug de helling op zodra het probleem werd ontdekt. Onlangs is een Poolse vrouwelijke piloot in Bassano overleden omdat ze uit het harnas viel vanaf een hoogte van ongeveer 40 meter. Uit de analyse bleek dat alle betrokken harnassen geen aanvullende veiligheidssystemen hadden om te voorkomen dat de piloot eruit viel (1 x Niviuk Hawk, 1 x Advance Weightless, 2 x Sup Air Delight 3).
Onderaan vind je ook het originele engelse artikel.
Het probleem
Volgens de LTF moeten paraglider-harnassen een valbeveiliging hebben.
4.1.6 Het moet onmogelijk zijn om uit het harnas te vallen in welke piloothouding dan ook. Bij het sluiten van de borstband moet een valbeveiliging in één sluitingsproces worden gesloten. De valbeveiliging moet zich tussen de benen bevinden. Of er mag alleen een dragende belastbare verbinding met de paraglider worden gemaakt als de beenbanden gesloten zijn tijdens het maken van de dragende belastbare verbinding. "Get Up"-systemen of "T-Lock"-systemen worden meestal gebruikt als valbeveiliging. Alleen het "T-Lock"-systeem kan worden beschouwd als een volledige valbeveiliging. Om de borstband te sluiten, wordt slechts één verbindingsband met een T-slot gebruikt, die aan een beenband is bevestigd. Zodra de borstband gesloten is, is de piloot beschermd tegen het uit het harnas vallen door de verbindingsband, omdat deze tussen de benen van de piloot wordt geleid.
In het "Get Up"-systeem zijn de twee beenbanden zelf bevestigd aan de borstband met gespen. Volledige valbeveiliging wordt alleen geboden wanneer beide beenbanden aan de borstband zijn bevestigd. Als slechts één beenband is vastgemaakt, wordt de borstband slechts aan één kant gesloten. Zoals ongevalvoorbeelden aantonen, is het mogelijk om op deze manier te starten. Dit kan leiden tot ongecontroleerde vluchtsituaties wanneer de borstband aan slechts één kant is gesloten en daarom de beenband aan deze kant open is.
Over het algemeen hebben beide systemen bewezen dat ze werken, met de bovengenoemde beperking in het geval van het "Get Up"-systeem. Deze verklaring geldt echter alleen voor standaardzitharnassen. Podharnassen zijn niet veilig genoeg met de bovengenoemde valbeveiliging alleen. In de jaren 2010 waren er een aantal fatale ongevallen veroorzaakt door het uitvallen van deze soorten harnassen.
Video: piloot glipt uit het harnas bij de start.
De problemen zijn:
Deze harnassen zijn uitgerust met een grote beenzak. Wanneer deze is gesloten, is er een stevige verbinding tussen de twee zijden van het harnas. Daarom voelt de piloot zich bijna hetzelfde wanneer de beenbanden zijn gesloten en wanneer ze open zijn.
De beenzak blokkeert het zicht van de piloot op de beenbanden. Daarom kan hij de gespen van de banden niet visueel controleren.
De beenbanden bungelen niet zichtbaar tussen de benen van de piloot zoals bij standaard harnassen, maar verdwijnen meestal in de donkere speedbag. Daarom kunnen zelfs toeschouwers (andere piloten) het probleem van open beenbanden niet zien. Dit probleem wordt gedetailleerd beschreven in dit ongevalrapport.
Oplossing
Vanwege verschillende fatale ongevallen met open beenbanden en de bevindingen van de ongevalsonderzoeken hebben fabrikanten aanvullende veiligheidssystemen geïnstalleerd. Wanneer de piloot de kuip of de speedbag sluit, wordt er een verbinding gemaakt met de beenbanden. Dit zorgt ervoor dat de piloot niet uit het harnas kan vallen, zelfs als hij vergeet de harnasbanden te sluiten. Na deze verbetering van de harnassen zijn ongevallen als gevolg van het uitvallen van de harnassen drastisch afgenomen in heel Europa.
Terugkerend probleem
In 2022 en 2023 deden zich opnieuw ongevallen voor met open beenbanden in speedbag-harnassen. Twee Duitse en één Britse piloot waren getroffen (2 ernstig gewond, 1 licht gewond). Alle drie stuurden ze terug de helling op zodra het probleem werd ontdekt. Onlangs is een Poolse vrouwelijke piloot in Bassano overleden omdat ze uit het harnas viel vanaf een hoogte van ongeveer 40 meter. Uit de analyse bleek dat alle betrokken harnassen geen aanvullende veiligheidssystemen hadden om te voorkomen dat de piloot eruit viel (1 x Niviuk Hawk, 1 x Advance Weightless, 2 x Sup Air Delight 3).
Een inspectie door de DHV toonde aan dat met deze harnassen de piloot waarschijnlijk uitglijdt als de beenbanden niet zijn gesloten, vanwege het ontbreken van een aanvullend veiligheidssysteem.
Voorbeeldvideo: piloot glijdt uit het harnas zonder een aanvullend veiligheidssysteem
Voorbeeldvideo: voorkomen van het uitglijden uit het harnas dankzij een aanvullend veiligheidssysteem
Een marktanalyse toont aan dat de meerderheid van de podharnassen aanvullende veiligheidssystemen hebben. Er zijn echter harnassen zonder dergelijk veiligheidssysteem, zoals de Arrow en Hawk van Niviuk of de Weightless van
Advance.
Voorstel
Een verplichte constructieregelgeving in de LTF/EN moet worden besproken: Podharnassen, evenals harnassen met een geïntegreerde beenzak, moeten een aanvullend veiligheidssysteem hebben om te voorkomen dat de piloot eruit valt wanneer de banden open zijn. Deze systemen moeten worden getest op functionaliteit en sterkte tijdens de typetest. Functionaliteit kan worden bevestigd als er een verbinding wordt gemaakt met de beenbanden door het sluiten van de beenzak, waardoor de piloot niet uit het harnas kan vallen. Voldoende sterkte kan worden bevestigd als het veiligheidssysteem een belasting van 300 daN kan weerstaan.
DHV Referat Sicherheit und Technik 27.9.2023
Complete originele artikel.