top of page
Foto van schrijverSanne Both

Minder ruimte voor paragliding door drones?

Op zaterdag 3 februari was ik namens de KNVvL in Wenen bij de jaarlijkse vergadering van de 'European Hang Gliding and Paragliding Union' (EHPU). Dit jaar ging het voornamelijk over hoe we het luchtruim moeten delen met (onbemande) drones. Drones gaan stukken binnen het luchtruim toegewezen krijgen waar ze mogen vliegen. Deze stukken luchtruim worden “U-space” genoemd en hierbinnen wordt de air traffic control voor drones (en alle andere luchtvaartuigen) geregeld.


In de toekomst is de verwachting dat het aantal (onbemande) drones sterk zal toenemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan transport van spullen van en naar het ziekenhuis, ondersteuning van politie en brandweer maar ook transport van pakketten. Die drones kunnen ons niet zien dus botsingen kunnen makkelijk gebeuren.


Hoe blijven we zichtbaar?

Om te zorgen dat er geen botsingen gebeuren moeten de drones onderling en met alle andere luchtvaartuigen binnen het stuk U-space kunnen communiceren. Dat houdt dus ook in dat als wij in U-space willen vliegen ook wij zichtbaar moeten zijn. Transponders zijn een oplossing om een luchtvaartuig zichtbaar te maken voor andere luchtvaartuigen maar transponders zijn vaak duur en soms ook groot en zwaar (meer weten over wat een transponder is en hoe het werkt? Lees dan dit artikel). Ook het FLARM systeem is een optie en is al op meerdere navigatie instrumenten beschikbaar.


Zichtbaar worden in de lucht kan nog een stapje makkelijker, namelijk gewoon als app op je mobiele telefoon. Dat is dan ook de oplossing waar de EHPU (wij) op wil inzetten. Je zou dan simpelweg een app op je mobiele telefoon gebruiken om in U-space te mogen vliegen.


Wat doet de EHPU hieraan?

Met 110.000 piloten vertegenwoordigt de EHPU een grote groep recreatieve piloten. Die hebben belang bij een makkelijke én betaalbare oplossing. Om gehoor voor onze standpunt rond de toegang tot U-space te krijgen bij de Europese instanties is door de EHPU een zogenaamd 'position paper' geschreven waarin ons standpunt wordt uitgelegd. We zijn bang dat indien er straks alleen 'dure' of onpraktische oplossingen beschikbaar zijn, piloten zonder zichtbaar te zijn toch in U-space zullen gaan vliegen waardoor er botsingen komen.


Uiteraard wordt in Nederland ook gewerkt aan U-space en hier vertegenwoordigt de KNVvL ons. Wel is duidelijk dat dit onderwerp niet alleen het vliegen in Nederland raakt, maar ook de populaire vlieggebieden waar wij in de vakanties vliegen. Dit is dus een onderwerp waar ik en mijn collega’s bij de KNVvL bovenop zitten, om te zorgen dat onze vlieggebieden niet verkleind worden en dat we vrij én veilig kunnen blijven vliegen.


Wat werd er nog meer besproken op het EHPU congres?

Naast de al genoemde U-space discussie, is er ook gesproken over de nieuwe ongevallendatabase FIDA (Flight Sport Incident Database). Die vervangt binnen enkele maanden de oude database. Het voordeel van de nieuwe FIDA database is dat deze sneller details van op het oog onafhankelijke ongelukken kan koppelen om mogelijke problemen door materiaal of gevaarlijke omstandigheden bij bv een bepaalde vliegstek te achterhalen. Dit wordt nu nog vaak handmatig door de DHV (Duitse federatie) gedaan. Dit kan dus de veiligheid binnen onze sport vergroten mits alle piloten meehelpen en ongelukken in de database invoeren.



Alle deelnemers aan het EHPU congres in Wenen
Alle deelnemers aan het EHPU congres in Wenen

Ook is besloten om een EHPU brevet uit te brengen. De IPPI (International Pilot Proficiency Information) eisen zijn de laatste jaren door de FAI (world air sports federation) aangepast zonder de EHPU of andere Europese federaties te raadplegen. Zo is er een IPPI 6 tandem brevet ingevoerd waarbij de eisen voor het verkrijgen van het tandem brevet ver onder de standaard van alle Europese federaties ligt. Waarom de FAI beslissingen neemt zonder bv de grootste federaties zoals de DHV te raadplegen is onduidelijk, maar als EHPU staat veiligheid voorop.


De komende jaren zal je meer gaan horen over deze zogenaamde European Pilot Identification (EPI). Als eerste gaan we proberen ervoor te zorgen dat je in de toekomst in alle Europese landen niet commerciële tandemvluchten mag uitvoeren. Uiteraard gaat dit nog wel wat werk kosten omdat dit bijvoorbeeld in Oostenrijk bij wet is geregeld.


En wist je dat Paragliding een officiële olympische sport is? Al jaren geleden is er door de Zwitserse federatie hiervoor een aanvraag gedaan en deze is ook toegekend. Alleen zie je paragliding niet terug op de Olympische Spelen omdat daar maar een beperkte selectie van alle olympische sporten aan bod kan komen.


Met vriendelijke groet,

Sanne Both (voorzitter afdeling paragliding)





651 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page