top of page
Foto van schrijverErik de Vlieger

Lierman trekt ons naar hogere sferen




Na een koude stormachtige winter doemt voorzichtig het voorjaar weer op. De eerste Zaterdag dat de zon haar kans schoon ziet zijn we op Terlet. De liermachine van Paragliding Holland is afgestoft. Er kan gevlogen worden. In no time `zijn de plekken volgeboekt, want vliegen dat willen paragading piloten. En zonder Lierman kan er niet gevlogen worden.



De Lierman

Maarten Waalderbos beleeft zijn eerste 'lierman dag'. Hij heeft net zijn lier aantekening binnen. Hij staat wat onwennig deze koude dag op Terlet.

4 kabels strekken zich een kilometer uit. Ze worden aangedreven door oude auto motoren, de achteras is aangepast in plaats van een wiel zit er een trommel op, hiermee trekt maarten de piloten omhoog. De kabel heeft een lengte van 1200 meter en er afhankelijk van de wind schiet je 500 meter in 1 singel track omhoog. De kabel is van een lichte kunststof. Er kan 600 kilo aan. Dun sterk en licht.

Maarten krijgt van de startleider de opdracht dat een piloot klaar staat. De ronkende motor draait stationair, het is best een herrie. De eerste 50 meter is de verantwoordelijkheid van de startleider, daarna neemt Maarten het over.


Maarten hoort via zijn porto dat rood mag starten. Do, de startleider, geeft opdracht op de porto “volspanning op rood”. Maarten activeert de rode lijn welke snel binnen rolt. Over de horizon doemt een scherm op, met piloot, er staat best wat crosswind. De piloot wijkt af en corrigeert flink bij. Nu is Maarten aan de beurt. Nauwlettend volgt hij de piloot. Op het hoogste punt voel je dat de lijn trekkracht verlies, de piloot bereikt een bepaalde ‘gradient'. Maarten geeft opdracht om te ontkoppelen. Hij houdt hier wat veiligheid marge, stel dat het niet lukt dan kan hij nog ingrijpen. "Het is precisie werk, gevaar dreigt als iemand niet kan ontkoppelen, of de kabel kan breken. Een ander gevaar is dat hij of zij te veel naar links of rechts draait. Dan trek ik de piloot uit de lucht. Dan moet ik de kabel kappen. Ik snij deze doormidden en breekt de kabel.”

Gelukkig verloopt alles goed, alhoewel er komt net een wolkje voorbij schuiven.

Maarten: "Laura ontkoppelen, ik kan niet zien of je ontkoppeld bent." Laura zit in een wolk.

Maarten moet nu wachten of de lijn uit de wolk valt, hij weet niet zeker of ze ontkoppeld is. Aah daar is de lijn, de kleine parachute zorgt voor een rustige gecontroleerde val uit de lucht. De lijn is binnen getrokken. Weer een piloot gestart welke een mooie vlucht kan maken.


Maarten, Lierman

  • Woonplaats Dordrecht.

  • Leeftijd: 43 jaar.

  • Beroep: Business analyst scheepsbouw.

  • Ervaring: 150 berg vluchten, veel soaren en 60 lieren.

"Mijn vrouw vliegt ook. 5 jaar geleden zijn we samen begonnen. Vroeger liep ik fanatiek triathlons. Maar dat zorgde voor te feel blessures. Lieren is leuk maar in bergen blijft het leukst, dan heb je meteen het vakantiegevoel. Vooral Annecy is mijn favoriete plek."


 



Dominique van Wijk, hulp-instructeur

  • Woonplaats: Hierden

  • Leeftijd: 62

  • Beroep: Was verkeersvlieger/ pensioen

  • Ervaringen: 2010 gestart, 1000 vluchten (ook paramotor).

  • Hulp instructeur

Lijnen netjes leggen, iedereen helpen bij de start

"De condities zijn erg goed, lichte wind soms een beetje cross, heel klein beetje thermiek. Terlet is ideaal, we hebben hier een enorme lengte. Ik vind vliegen op alle manieren leuk, bergen, lier, vliegen met thermiek, ik adviseer altijd probeer het zo breed mogelijk te houden"


 

Tandem piloot Jaap Crezee

  • Woonplaats: Putten.

  • Leeftijd: 40 jaar.

  • Beroep: software engineer

  • Ervaringen: meer dan 10 jaar en duizenden vluchten.

  • Tandem piloot.

"Het liefst vlieg ik in de bergen, maar toen kwam corona, en ben ik nog meer in Nederland gaan vliegen. Lekker dicht bij huis, ook leuk. Je hebt 2 soorten tandemvluchten. Met recreanten, dat is leuk want iedereen is gelijk heel enthousiast. Daarnaast heb je de instructievluchten. Dan gaat de passagier zelf vliegen en krijgt hij de stuurtokkels, dat is het dus meer een opleiding. Voordeel is dat ik gewoon heel veel vlieg.

123 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page