top of page
  • Foto van schrijverSanne Both

Betere eisen voor brevetten én meer, op de ALV van 19 april

Woerden - Op 19 april jongstleden hadden we een algemene ledenvergadering op het KNVvL kantoor in Woerden. Er wordt veel besproken in de vergadering, daarom hieronder een korte bespreking van de belangrijkste onderwerpen die voor velen interessant kunnen zijn. 


Betere B3 breveteisen

Met alle aanwezigen, zo’n 40 leden, hebben we uitgebreid gesproken over het verbeteren van de breveteisen en dan vooral van het B3 brevet. De eisen van het B3 brevet zijn te vatbaar voor interpretatie. Bijvoorbeeld over hoe je de afstand meet voor een overlandvlucht, waarvan je er minimaal 15 moet hebben voor een B3 brevet. 


Afhankelijk van hoe de instructeur de regels interpreteert zal de ene piloot makkelijker aan de overland eisen voldoen dan de andere. Dat is dus niet eerlijk voor de piloot met de strengere interpretatie van de regel. Belangrijker nog, het doet ook geen recht aan het doel van het B3 brevet, namelijk aantonen dat de brevethouder een bepaald - hoger - niveau heeft bereikt als paraglider piloot.


Daar komt bij dat onze breveteisen afwijken van die in omringende landen en landen waar Nederlandse paragliders vaak vliegen. Het is daarom logisch om onze eisen gelijk te stellen met die in het buitenland. 


Uiteindelijk zijn een deel van de concrete voorstellen rond dit thema aangenomen door de leden. Voornamelijk de voorstellen over de beschrijvingen van de oefeningen die voor B3 verplicht zijn. . Sommige onderdelen moeten nog beter omschreven worden en die bespreken we verder in de volgende ALV. Over het algemeen kan je stellen dat de eisen voor Brevet B3 duidelijker en iets zwaarder worden. Hiermee hopen we de veiligheid voor alle piloten te vergroten.




Tandems en soaren

Ook de eisen voor de tandemaantekening worden iets zwaarder. De piloot kan al met zijn B2 brevet beginnen met tandemvliegen onder begeleiding van een instructeur maar pas als de piloot B3 heeft behaald gaan de vluchten tellen om de aantekening tandempiloot te behalen. Voor het soarbrevet komt er een oefening bij, de tip-to-tip oefening. Hiermee toont de piloot dat hij het grondhandeling beheerst, want belangrijk is bij het soaren, bijvoorbeeld omdat je geregeld een duin op moet kunnen kiten.


Theorie examen langer geldig

We gaan de geldigheid van de theorie-examens verlengen. We verwachten dat piloten in opleiding dan sneller het theorie-examen gaan doen. We willen mensen motiveren om juist eerder de theorie te leren in plaats van er zo lang mogelijk mee te wachten. Theorie kennen is belangrijk, of het nu gaat om meteorologie, regelgeving of veiligheid. In de theorie zitten de afspraken die we met elkaar hebben over hoe we het luchtruim delen. Er zit ook veel informatie in over de praktijk, die je al tijdens je opleiding nodig hebt. Dus hoe eerder mensen de theorie kennen, hoe beter.


En de overige zaken

Hiernaast zijn een aantal andere zaken besproken, zoals het financiële verslag 2023. KNVvL leden kunnen het volledige en officiële verslag van de ALV per e-mail toegestuurd krijgen door te mailen naar de secretaris.


Het was een goede ALV! We zijn blij met de opkomst, de voorstellen die zijn ingediend en de inhoudelijke discussies die zijn gevoerd. We denken dat we met elkaar het paragliden in Nederland een beetje beter hebben gemaakt. En daar is het ons om te doen.


Ik wens jullie, namens het afdelingsbestuur en alle commissies, een goede zomer met vele mooie en veilige vluchten toe!


Hartelijke groet,

Sanne Both

Voorzitter KNVvL afdeling paragliding.

555 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page